Millennials, enkele kenmerken

Onbegrip is het woord wanneer ik aan jongeren denk. Onbegrepen door zoveel mensen in het onderwijs en bedrijfsleven om wat ze zijn. Ze zijn anders dan vroegere generaties inderdaad, ze hebben een voorsprong en willen meer en wanneer ze praten komen ze vaal vol zefvertrouwen en met grote uitspraken provocerend over. Iets wat ze vaal niet zijn maar het is een taal die ze aangeleerd hebben gekregen.

Een mooi voorbeeld is een examentraining waar ik dagvoorzitter was en de jongeren die een uitzonderlijke prestatie hadden gepleegd in het zonnetje ging zetten. In de line-up stonden ervaren jongeren begeleiders en all jongeren die vrijwillig hun deelname aan deze dag hadden verleend. Eén van de jongeren die zichtbaar vol zelfvertrouwen staat krijgt een vraag van een coach ‘Was deze dag goed georganiseerd?’. Waarop hij met een dikke glimlach en de nodige bravoure zegt ‘Nou dat kon wel een stukje beter’.

En dan valt het stil, de examinator negeert zijn antwoord en gaat verder met een betoog wat de doelstelling van deze dag was. Ik zie dat je jongere zich niet gehoord voelt en zichtbaar zie ik zijn zelfvertrouwen verdampen, zijn hoofd verdwijnt tussen zijn nu inmiddels afhangende schouders.

Even later grijp ik in en neem als dagvoorzitter de leiding even over. Ik besluit de jongeren in het zonnetje te zetten. Ik benadruk hun vrijwillige bijdrage waardoor deze dag een succes is geworden. Ik vraag alle aanwezigen te gaan staan en ze te belonen met een oorverdovend applaus. Ze zijn er na overladen met cadeaus. Na de bijeenkomst sprak ik de jongeren en stuk voor stuk gaven ze aan onder de indruk te zijn van het applaus wat ze kregen.


Wat waardering met mensen kan doen, het doet wonderen voor hun zelfvertrouwen en eigenwaarde. Het inspireert mensen en maakt dat millennials jou graag volgen.

Al lange tijd geef ik voorlichting over wat jongeren van deze tijd anders maakt dan vroeger. Het begrip voor elkaar wat daardoor ontstaat maakt dat we bouwen aan een brug tussen de generaties in het onderwijs en bedrijfsleven.

Hierbij de kenmerken van jongeren van nu, de millennials:

Het zijn mensen geboren tussen 1980 en nu. De jongste generatie zien wij nu in bedrijven instromen.

  • Ze betwisten leiderschap in alle vormen (geven geen richting aan in auto of op de fiets bijvoorbeeld, vragen waarom en vinden vaak gek wat leiders voorstellen of willen);
  • Ze willen een impact hebben in wat ze doen;
  • Willen veel verdienen, veel extra’s krijgen zoals gratis eten;
  • Willen vooral genieten van hun vrije tijd met vrienden en genieten van het leven.

Millennials zijn anders

Op 4 gebieden zijn ze anders dan “vroeger”:

  • Ouders (opvoeding)
  • Zijn ongeduldig
  • Techniek
  • Milieu/ omgeving

Kenmerken millennials, rol van ouders

  • Je bent als jongere speciaal en wordt bejubeld om alles wat je doet;
  • Je kunt alles bereiken in het leven, mits je er maar voor leert, en zelfs zonder studie volop mogelijkheden;
  • Je kunt alles krijgen wat je maar wilt (eten niet lekker, dan krijg je wat anders);
  • Sommigen halen op school goede resultaten doordat ze hard leren, anderen omdat hun ouders zoveel klagen en bij de leraar aankloppen;
  • Als kind “onrecht” wordt aangedaan à ouders springen in de bres i.p.v. dat ze voor zichzelf moeten opkomen. Ze hebben hun hele leven gehoord hoe goed ze zijn, bejubeld door hun ouders;
  • Sommigen krijgen zelfs een medaille voor laatste bij de wedstrijd zijn;
  • Wil je naar de kapper of dokter, mam maakt de afspraak of verzet deze wanneer het niet uitkomt;
  • Ouders rijden kinderen overal naar toe, zeker bij regen (school, hobby’s, vrienden);
  • Ouders zoeken alles uit voor kinderen en kinderen zitten verveeld op de bank of op kamer;
  • En te laat komen is niet hun schuld, hun moeder heeft ze te laat wakker gemaakt.

Kenmerken millennials, hun ongeduld

  • Ze krijgen alles nu en direct. Wil je een film zien à filmsites zat, een filmkaartje kopen en wachten tot het weekend hoeft niet meer;
  • Ze hebben niet geleerd met tegenslagen om te gaan, die hebben de ouders voor ze opgelost of afgekocht (voor ze betaald, ook wanneer het kind niet mee kan op een reis buitenland. We vinden een weg voor ze. Wil je stoppen met sporten in het seizoen? Regelen we, je hoeft niets met tegenzin te doen, etc.;
  • Het irriteert ze wanneer het niet snel genoeg lukt. De ouder neemt het (te) snel over om iets voor ze te regelen (school inschrijven, boeken retourneren met schade, etc);
  • Ze willen een impact hebben op de wereld om zich heen, wat dat ook mag betekenen;
  • Willen zinvol werk doen, serieus genomen worden à Anders zijn ze weg;
  • Ze zijn leergierig, willen weten hoe de wereld om hen heen in elkaar zit;
  • Ze hebben niet altijd geleerd wat fout is of straf geeft. (sommigen jongeren vragen mij, is dit nu straf wat ik krijg? Gevolgd door, ok, wennen zeg. Dus nu mag ik niet ……);
  • En ze betwisten iedere vorm van leiderschap van wie dan ook. Gaan snel in discussie, willen weten waarom en vinden dat iets beter kan of anders moet;
  • Wanneer een verhaal saai is of te lang duurt gaan ze al weer op de smartphone kijken of roepen bijvoorbeeld boeien.

Kenmerken millennials, Techniek

  • Ze zijn opgegroeid in weelde en kunnen alles krijgen wat ze willen;
  • Ze zijn opgegroeid met media als computers, smartphones, games en social media;
  • Ze zitten op hun smartphone te kijken net zolang tot ze weer aan de slag moeten, bij iedere pauze en wanneer het niet mag op toilet;
  • Ze groeien op in een facebook/ Instagram wereld, waar filters op alles wat er geplaatst wordt.  Daar gaat het bijna iedereen goed en is iedereen succesvol en geslaagd en hebben alle oplossingen. Daar wordt getoond hoe geweldig het leven is als ik neerslachtig of depressief ben;
  • Die virtuele wereld met filters zijn ook filters van algoritmen, die bepalen welke informatie jij ziet. Ze missen veel omdat ze gerichte informatie tot zich krijgen.
  • Op social media klinkt iedereen stoer, hebben alle oplossingen en zijn heel zeker van zichzelf. à de realiteit is totaal anders, er is veel onzekerheid, weinig oplossingen. Het echte leven is zeker niet altijd zo leuk als het lijkt;
  • Ze hebben sommige sociale vaardigheden niet aangeleerd, denk aan verkering zoeken via social media. Is het niets, swipe je weg.
  • Gebruik apps i.p.v. telefoon; Het is ze vaak ook niet aangeleerd om te communiceren zoals het bedrijfsleven verwacht. Hoe doe je dat in het echt? Vaak doen ze dan net zo stoer als op social media, wat anderen irriteert omdat het als brutaal wordt gezien à ze zijn onzeker en hebben geen idee hoe het te doen.

Consequenties van social media

  • DOPAMINE komt vrij in onze hersenen; een stof die loskomt bij social media en ons goed doet voelen. Zelfs blij maakt;
  • Bijvoorbeeld hoi appen naar vrienden. Ben je een beetje down, bericht je vrienden en het voelt goed wanneer je een reactie terug krijgt. Je telt mee;
  • Daarom tellen we het aantal likes en raken in de war wanneer er weinig likes op een post zijn;
  • Het trauma van ontvrienden is enorm, de oppervlakkige vriendschap verarmt;
  • Dopamine komt vrij bij gokken, roken en drank. We hebben wetten voor gokken, sigaretten en drank, maar niet voor social media;
  • Het is alsof je zegt dat wanneer het je een beetje tegen zit en je voelt je een beetje down, ontspan en leef je uit en drink naar hartenlust;
  • Bedenk dat er een hele generatie is die “verslaafd” is aan social media wat ze door moeilijke tijden heen helpt. Diepgaande vrienden relaties zijn er vaak niet;
  • En bij stress “vluchten” ze in social media en gaan appen moet je mijn baas horen…;
  • De steunbetuigingen maken dopamine los en dat voelt goed.

Kenmerken millennials, Omgeving

  • En dan kom je in het bedrijfsleven en ontdek je dat je niet speciaal bent,  niet alles kunt bereiken;
  • Je niet zo uniek bent en je geen promotie zomaar krijgt. Je geen beloning krijgt voor minste prestaties (eerder straf) en je niet zomaar iets krijgt, gewoon omdat je het wilt;
  • En dat alles daar een kwestie van lang volhouden is voordat je succes hebt of succesvol bent;
  • En dat gaat ten koste van hun zelfbeeld en vooral hun zelfvertrouwen;
  • Ze weten niet wat echte vriendschap is, hoe je dat opbouwt of hoe je vertrouwen opbouwt in een bedrijf;
  • Hoe ga je als praktijkopleider een band opbouwen, samenwerken aan vakmanschap en zorgen dat de telefoon niet tussen jullie in komt te staan/ en dat ze deze wegleggen;
  • Het bedrijfsleven piekert er niet over de opvoeding “over te nemen” en ze zaken als omgangsnormen aan te leren.

Hoe zou jij als begeleider van jongeren leren en werken willen aanpakken? Nu je weet wat jongeren beweegt en inspireert, hoe zou jij dan met ze om kunnen gaan dat ze het beste uit zichzelf naar boven kunnen halen? Ter inspiratie hierbij een aantal overwegingen.  

  • We hebben op school en in het bedrijfsleven een focus op targets, dag-, week-, maand- en jaarcijfers. Vaak ontbreekt het aan focus op relaties met de mensen, wat ze juist nodig hebben, omdat we alleen maar bezig zijn met wat beter moet.;
  • En ze verwijten het zichzelf dat het ze niet lukt om te “slagen” in het (werkzame) leven;
  • Wat weer ten koste gaat van het zelfvertrouwen en zelfbeeld;
  • En ik heb nog nooit zoveel depressieve jongeren gezien, of jongeren met een burn-out op hun 15e. Het aantal burn-outs en zelfdodingen onder jongeren groeit ongekend.
  • Onder 20- tot 30-jarigen was suïcide in 2014 zelfs doodsoorzaak nummer 1. In 2017 was een zorgwekkende stijging te zien van zelfmoord onder jongeren van 10 tot 20 jaar. Burgervaders, professoren van sociale gedragsstudies, scholen, ouders, veel bedrijven zijn het erover eens, we moeten een brug gaan slaan tussen bedrijfsleven en de jongeren. We moeten ze helpen, niet wegjagen;
  • Wat als dit je eigen kind was, gaf je die dan een extra kans, extra inspanning of stuur je die de laan uit?
  • Er is leiderschap nodig, iemand die ze leert hoe je vertrouwen en vriendschap opbouwt (bijvoorbeeld telefoon wegleggen in een kantine of voor een meeting, wat doe je dan wanneer er geen smartphone meer is?);
  • We kunnen ze, en onszelf, leren hoe je vriendschap opbouwt. Samen kunt werken om een (leer)doel te bereiken. Maar vooral, we willen ze betrekken bij het leerproces want meedoen motiveert en geeft je die impact.

Wanneer je het beeld van hedendaagse jongeren compleet wil maken, sta dan eens stil bij de 3 fouten die maakt dat jongeren niet bij je willen leren of werken. Druk op de knop hieronder om te lezen welke 3 fouten ik bedoel.

Volg en like je mij?
http://eepurl.com/gjKa2X2k
https://www.youtube.com/channel/UCi_EO0Bo9GL2AsIjy3fJ7lA
https://www.linkedin.com/in/ronalddingerdis/3.2k
Share